Rise of the Ronin Recenze Recenze Rise of the Ronin, samurajské akce, která ničím nepřekvapí

Recenze Rise of the Ronin, samurajské akce, která ničím nepřekvapí

Dominik Tománek

Dominik Tománek

21. 3. 2024 12:00

S japonskou tematikou a historií se v posledních letech roztrhl pytel i „na Západě“. Jinak tomu není ani v případě Rise of the Ronin. Hry od japonského studia Team Ninja, které se rozhodlo odklonit od jejich klasického přístupu k hrám a udělat hru přístupnější. A to se všemi plusy a mínusy.

Hlad po samurajských tématech je v západních zemích čím dál tím znatelnější. Seriálové vody teď ovládá adaptace knižní série Šógun, minulý rok kraloval hodnocením Modrooký samuraj a pár let zpátky vzala hráče útokem samurajská akce Ghost of Tsushima. I proto si troufám tvrdit, že Rise of the Ronin je pro mnoho hráčů jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Spousta z nich si totiž vysnila, že Rise of the Ronin bude „pokračovatelem“ Tsushimy. Bohužel si také troufám tvrdit, že ti stejní hráči narazí a hra pro ně bude jedním ze zklamání roku. Nechápejte mě špatně. Rise of the Ronin určitě není žádný průšvihem, protože dělá mnoho věcí dobře a zajímavě. Na druhou stranu se její zajímavost ztrácí v hromadě průměrnosti, kterou nabízí její zpracování.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

Samurajský slepenec

Už od oznámení dávali tvůrci z japonského studia Team Ninja jasně najevo, že Rise of the Ronin se vydá trochu jiným směrem než jeho soulslike předchůdci ze série Nioh nebo Wo Long Fallen Dynasty. Autoři se totiž rozhodli hru udělat mnohem přístupnější. Soulslike hratelnost sice do jisté míry zůstala, ale uzavřenější levely rozšířil otevřený svět, do hry také přibylo mnohem více příběhu a možnost nastavení obtížnosti (na výběr jsou tři obtížnosti, po dohrání se objeví ještě čtvrtá obtížnost Midnight, která otevírá nový strom dovedností a nový druh předmětů). A právě změna, kterou se rozhodli autoři udělat, je pro mě největším kamenem úrazu. Během přibližně 40hodinové hrací doby jsem měl pocit, že hraju směsici her jako Ghost of Tshushima, Sekiro nebo novější Assasins's Creed. Na tom není vůbec nic špatného, nicméně Rise of the Ronin pro mě postrádalo jakoukoliv vlastní tvář.

• Doporučená cena: 1899 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Obtížná, ale nabízí tři nastavení obtížnosti
  • Základní herní doba: 35-40 hodin, ale určitě jde i víc
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi otevřené světy, samurajskou tematiku a zábavné souboje
  • Nebude vás bavit: Jestliže nemáte rádi občas náročné souboje a hratelnost ve stylu posledních AC her

Rise of the Ronin začíná příběhem dvou sirotků. Je na vás, abyste se v robustním tvůrci postavy rozhodli, zda se jedná o dvojici sester, dvojici bratrů nebo bratra a setru. Jejich vesnici vypálili a zanechali je osiřelé. Před smrtí je ale zachrání mistryně ze skupiny zvané Veiled Edge, která je vezme pod svá křídla a vycvičí je jako „Blade Twins“. Hráč se ujímá role osamělého ronina, bezejmenného bojovníka, který se snaží najít se své dvojče a zároveň se zaplétá do politiky a hry o budoucnost Japonska. Časově je hra zasazena do roku 1863. Po třech staletích vlády utlačovatelského šógunátu Tokugawa připlouvají k japonským břehům takzvané černé lodě, čímž se země dostává do období změn, chaosu a otevírání Západu. Během hraní narazíte na na ty, kteří podporují šógunát, známé jako Sabaku, na odpůrce šógunátu, označované jako Tobaku. Je pak na vašich rozhodnutích, na kterou stranu konfliktu se postavíte. I přes rozsáhlé možnosti volby jsem však měl pocit, že mě hra stejně nakonec táhne k jednomu konci a změny ve finále nebudou nikterak zásadní. Na konci každé kapitoly vám pak hra ukáže, jak jste se rozhodovali a kolik procent hráčů se rozhodlo stejně jako vy. Navíc si můžete danou část zopakovat a volit jiná rozhodnutí.

Hlavní postava pak je bohužel z velké části bez hlasu. Není to nijak převratné rozhodnutí, ale nemůžu si pomoct a mám pocit, že mluvící hlavní hrdina by vše o něco více poháněl po emocionální stránce. Občas promluví, ale je to tak málo, že jsem si k ní nevytvořil pořádný vztah. A tak jsem to bohužel cítil během celého hraní, příběh není vyloženě špatný, ale je znát, že Team Ninja nejsou v tomto směru ještě příliš zdatní. A otázkou je, jestli vůbec někdy budou.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

I otevřený svět působí poněkud nudně. Mapa je rozdělena do několik oblasti, z nichž každá má svůj vlastní seznam cílů, s nimiž se musíte vypořádat. Cokoli od vyčištění osad, které přepadli bandité, až po mazlení koček vám může pomoci vybudovat si pouto k dané oblasti. Je zde i pár výzev ve střílení různými zbraněmi nebo létání s kluzákem. To vám samozřejmě dává spoustu možností, ale lze to také považovat za poměrně slabý způsob vynucení průzkumu, místo abyste dostali svět, do kterého stojí za to se ponořit. Mapa v mnohém připomíná způsob známý ze série Assasin's Creed, pokud jste tedy fanoušky tohoto přístupu, tak se budete cítit jako ryba ve vodě. Většina úkolů pak začíná na obrazovce, kde si můžete vybrat vaše vybavení a společníky, se kterými na misi vyrazíte.Ti jsou důležitou součástí hratelnosti. Postupným hraním si totiž vytváříte pouta s různými postavami, které můžete používat při plnění hlavních úkolů. Váš vztah se prohlubuje děláním speciálních úkolů pro danou postavu, nebo prostě tím, že si s nimi budete povídat a nosit jim dárky. Lepší vztah znamená lepší bonusy v misích. Důležité je zmínit, že při průzkumu otevřeného světa hrajte pouze za hlavní postavu, společníky můžete využívat v hlavních a občas i vedlejších úkolech.

Souboje jsou nejsilnější a nejlepší stránkou Rise of the Ronin.

Soubojový systém je plynulý a zábavný, nejvíce bych ho přirovnal k tomu ze Sekira. Během boje musíte často měnit různé bojové postoje podle toho, jaký se zrovna hodí na daného nepřítele. K dispozici máte 8 druhů zbraní. Souhra mezi blokováním, protiúderem, útokem, vzdáleností, načasováním a úhybem je poháněna vaším zásobníkem Ki - měřičem výdrže. Vaši nepřátelé mají také zásobu Ki a přetlačování mezi vámi a nepřítelem je v boji klíčové. Vyčerpáním svého se nebudete moci bránit ani uhýbat příchozím útokům a tlačením na nepřítele, dokud se jeho zásoba Ki nevyčerpá, získáte možnost stisknout speciální útok. Pouhé blokování sice zmírní poškození, ale zároveň rapidně sníží vaši Ki. Místo toho byste měli pracovat na zvládnutí protiútoku (ve hře se nazývá Counterspark). Jeho správné načasování může nepřátelskou ránu vychýlit a zároveň výrazně snížit jeho Ki. Jde o zábavnou mechaniku známou z ostatních soulslike her, akorát i zde mi chyběl „aha moment“, který z nich znám. I po 40 hodinách strávených ve hře se mi často stávalo, že se moment správného protiútoku nedal příliš dobře odhadnout a to následně vedlo k mé frustraci. A to jsem v podobných hrách poměrně kovaným hráčem. I tak si ale myslím, že souboje jsou nejsilnější a nejlepší stránkou Rise of the Ronin. K většině misí navíc můžete přistupovat i stealth způsobem a některá místa lze vyčistit bez nutnosti většího boje.

Jestli jste fanoušky lootu, bude pro vás tahle hra rájem. Z každé strany, úkolu/výpomoci se na vás totiž valí spousty předmětů, zbraní nebo oblečení. Prakticky po každé misi budete měnit svoje vybavení a vylepšovat tak vaši bojeschopnost. Zbraní i oblečků je dost, takže pro všechny módní guru je Rise of the Ronin super volbou. Také musím pochválit vývojáře ohledně technického stavu. V openworld hrách se často nevidí, že by hra běžela prakticky bez problému. Až na pár maličkostí jsem za celou dobu nezaznamenal žádný zásadní problém.

Rise of the Ronin

Rise of the Ronin je hrou, která i přes její vysoký potenciál plave v průměrnosti. Jde o zábavnou samurajskou akci s otevřeným světem, které však chybí vlastní tvář. Působí jako slepenec několika „západních“ open world akcí, které to však stále dělají ještě o kus lépe. Od ostatních her ji nicméně odlišuje zábavně plynulý soubojový systém.

Zábavné souboje
Zajímavé historické zasazení
Japonské prostředí